Inga Läxor till v.24
Läxor till v.23
I matematikläxa denna vecka är det multiplikationstabellerna. Jag har sagt att man ska träna på den tabellen man känner sig osäker på. Om det är så att man känner sig osäker på flera tabeller ska man börja med den lägsta tabellen. För de barn som inte har kvar sina multiplikationskort finns det hos mig att hämta. Dessa kort ska klippas och sparas då många matteläxor framöver kommer att vara multiplikationstabellerna.
I svenskan denna vecka är det texten om Pippi Långstrump del 2.
Det är längre texter än de som var i böckerna och de barnen som tycker att texterna är allt för långa har erbjudits att läsa en bit av texten. Precis som vanligt finns ett tillhörande läsförståelsepapper.
Tänk på att påminna dom om att läsa så ofta dom kan. Det räcker inte med att läsa texten en gång. Be även gärna barnen att återberätta texten muntligt för er. Detta är även en av frågorna på läsförståelsepappret.
_________________________________
Läxor till v.22:
I matematikläxa denna vecka är det ingen läxa!
Det är längre texter än de som var i böckerna och de barnen som tycker att texterna är allt för långa har erbjudits att läsa en bit av texten. Precis som vanligt finns ett tillhörande läsförståelsepapper.
Tänk på att påminna dom om att läsa så ofta dom kan. Det räcker inte med att läsa texten en gång. Be även gärna barnen att återberätta texten muntligt för er. Detta är även en av frågorna på läsförståelsepappret.
___________________________________
Läxor till v.21:
I matematikläxa denna vecka är det en temperatur läxa. Barnen ska under 5 dagar mäta temperaturen ute och fylla i det på ett papper de har fått med sig hem. Vi tar alltså denna vecka en paus ifrån tabellträningen.
Det är längre texter än de som var i böckerna och de barnen som tycker att texterna är allt för långa har erbjudits att läsa en bit av texten. Precis som vanligt finns ett tillhörande läsförståelsepapper.
Tänk på att påminna dom om att läsa så ofta dom kan. Det räcker inte med att läsa texten en gång. Be även gärna barnen att återberätta texten muntligt för er. Detta är även en av frågorna på läsförståelsepappret.
Läxor till v.19:
I matematikläxa denna vecka är det 5:ans, 6:ans och 7:ans multiplikationstabell. För de barn som inte har kvar sina multiplikationskort finns det hos mig att hämta. Dessa kort ska klippas och sparas då många matteläxor framöver kommer att vara multiplikationstabellerna.
Det är längre texter än de som var i böckerna och de barnen som tycker att texterna är allt för långa har erbjudits att läsa en bit av texten. Precis som vanligt finns ett tillhörande läsförståelsepapper.
Tänk på att påminna dom om att läsa så ofta dom kan. Det räcker inte med att läsa texten en gång. Be även gärna barnen att återberätta texten muntligt för er. Detta är även en av frågorna på läsförståelsepappret.
___________________________________
Läxor till v.18:
I matematikläxa denna vecka är det 3:an, 4:ans, 5:ans och 6:ans multiplikationstabell. För de barn som inte har kvar sina multiplikationskort finns det hos mig att hämta. Dessa kort ska klippas och sparas då många matteläxor framöver kommer att vara multiplikationstabellerna.
Det är längre texter än de som var i böckerna och de barnen som tycker att texterna är allt för långa har erbjudits att läsa en bit av texten. Precis som vanligt finns ett tillhörande läsförståelsepapper.
Tänk på att påminna dom om att läsa så ofta dom kan. Det räcker inte med att läsa texten en gång. Be även gärna barnen att återberätta texten muntligt för er. Detta är även en av frågorna på läsförståelsepappret.
__________________________________
Läxor till v.17:
I matematikläxa denna vecka är det 3:an, 4:ans, 5:ans och 6:ans multiplikationstabell. För de barn som inte har kvar sina multiplikationskort finns det hos mig att hämta. Dessa kort ska klippas och sparas då många matteläxor framöver kommer att vara multiplikationstabellerna.
I svenskan är det kapitel 24 i läseboken samt ett tillhörande läsförståelsepapper. Tänk på att påminna dom om att läsa så ofta dom kan. Det räcker inte med att läsa texten en gång. Be även gärna barnen att återberätta texten muntligt för er. Detta är även en av frågorna på läsförståelsepappret._________________________________
Läxor till v.16:
I matematikläxa denna vecka är det 3:an och 4:ans och 5:ans multiplikationstabell. För de barn som inte har kvar sina multiplikationskort finns det hos mig att hämta. Dessa kort ska klippas och sparas då många matteläxor framöver kommer att vara multiplikationstabellerna.
I svenskan är det ingen läxa till vecka 16.___________________________________
Läxor till v.14:
I matematikläxa denna vecka är det 3:an och 4:ans och 5:ans multiplikationstabell. För de barn som inte har kvar sina multiplikationskort finns det hos mig att hämta. Dessa kort ska klippas och sparas då många matteläxor framöver kommer att vara multiplikationstabellerna.
I svenskan är det kapitel 23 i läseboken samt ett tillhörande läsförståelsepapper. Tänk på att påminna dom om att läsa så ofta dom kan. Det räcker inte med att läsa texten en gång. Be även gärna barnen att återberätta texten muntligt för er. Detta är även en av frågorna på läsförståelsepappret.______________________________________
Läxor till v.13:
I matematikläxa denna vecka är det 3:an och 4:ans multiplikationstabell. De barn som inte har kvar sina multiplikationskort har idag fått med sig multiplikationskort hem. Dessa kort ska klippas och sparas då många matteläxor framöver kommer att vara multiplikationstabellerna.
I svenskan är det kapitel 22 i läseboken samt ett tillhörande läsförståelsepapper. Tänk på att påminna dom om att läsa så ofta dom kan. Det räcker inte med att läsa texten en gång. Be även gärna barnen att återberätta texten muntligt för er. Detta är även en av frågorna på läsförståelsepappret.______________________________________
Läxor till v.12:
I matematikläxa denna vecka är det läxboken 3B Kap 8. Här ska barnen rita en linje, stråle och sträcka. En linje har ingen början eller slutpunkt och betecknas med en liten bokstav. En stråle har antingen en början eller slutpunkt och betecknas med en stor bokstav. En sträcka har både en början och slutpunkt och betecknas med en stor bokstav.
I svenskan är det kapitel 21 i läseboken det tillhörande läsförståelsepappret gör vi i skolan denna vecka. Tänk på att påminna dom om att läsa så ofta dom kan. Det räcker inte med att läsa texten en gång. Be även gärna barnen att återberätta texten muntligt för er. Detta är även en av frågorna på läsförståelsepappret.______________________________________
Läxor till v.11:
I engelskaläxa ska barnen kunna läsa och uttala texten till kap 19 i textbook som handlar om frukter. Barnen ska även kunna översätta texten till svenska. Detta innebär att det inte är några glosor längre.
I matematikläxa denna vecka är det läxboken 3B Kap 7. De ska spela ett koordinatspel. Instruktionerna till spelet finns i boken. Eleverna har även spelat en lättare variant av spelet i skolan.
I svenskan är det kapitel 20 i läseboken samt ett tillhörande läsförståelsepapper. Tänk på att påminna dom om att läsa så ofta dom kan. Det räcker inte med att läsa texten en gång. Be även gärna barnen att återberätta texten muntligt för er. Detta är även en av frågorna på läsförståelsepappret.______________________________________
Läxor till v.10:
I engelskaläxa ska barnen kunna läsa och uttala texten till kap 18 i textbook som handlar om köpcenter och skyltar. Barnen ska även kunna översätta texten till svenska. Detta innebär att det inte är några glosor längre.
I matematikläxa denna vecka är det läxboken 3B Kap 6(OBS kap 5 är frivilligt). Det handlar om att kunna komma på olika kombinationer i tabellen. Det handlar även om uppställning med två växlingar i subtraktion.
I svenskan är det kapitel 19 i läseboken samt ett tillhörande läsförståelsepapper. Tänk på att påminna dom om att läsa så ofta dom kan. Det räcker inte med att läsa texten en gång. Be även gärna barnen att återberätta texten muntligt för er. Detta är även en av frågorna på läsförståelsepappret.____________________________________
Från v.7 - v.9 är det läxfritt!
___________________________
Läxor till v.7:
I engelskaläxa ska barnen kunna läsa och uttala texten till kap 16 i textbook som handlar om strandaktiviteter och glassmaker. Barnen ska även kunna översätta texten till svenska. Detta innebär att det inte är några glosor längre.
I engelskaläxa ska barnen kunna läsa och uttala texten till kap 16 i textbook som handlar om strandaktiviteter och glassmaker. Barnen ska även kunna översätta texten till svenska. Detta innebär att det inte är några glosor längre.
I matematikläxa denna vecka är det läxboken 3B Kap 4. Det handlar om 9:ans tabell, förenkling samt läsuppgifter. De ska även räkna ut något som kallas för siffersumman. Siffersumman är summan som blir när man adderar siffrorna i ett tal. Ex. 142 där siffersumman blir 7. 1+4+2=7. Detta övar vi på för att kunna dela med 9. Om siffersumman av ett tal blir 9 eller någonting i 9:ans tabell så är talet delbart med 9. De ska även träna på förenkling. 9x300 kan tänkas som 9x3hundralappar vilket gör det enklare för barnen att tänka.
I svenskan är det kapitel 18 i läseboken samt ett tillhörande läsförståelsepapper. Tänk på att påminna dom om att läsa så ofta dom kan. Det räcker inte med att läsa texten en gång. Be även gärna barnen att återberätta texten muntligt för er. Detta är även en av frågorna på läsförståelsepappret.______________________________
Läxor till v.6:
I engelskaläxa ska barnen kunna läsa och uttala texten till kap 15 i textbook som handlar klockan och olika tider. Barnen ska även kunna översätta texten till svenska. Detta innebär att det inte är några glosor längre.
I matematikläxa denna vecka är det läxboken 3B Kap 3. Det handlar om att mäta och måttenheter. De ska även kunna veta att 2cm är lika myckt som 20mm tex.
I svenskan är det kapitel 17 i läseboken samt ett tillhörande läsförståelsepapper. Tänk på att påminna dom om att läsa så ofta dom kan. Det räcker inte med att läsa texten en gång. Be även gärna barnen att återberätta texten muntligt för er. Detta är även en av frågorna på läsförståelsepappret. Denna gång är det ganska svåra ord i texten men om man läser vidare får man en förklaring. Det viktiga är inte att lära sig svåra ord._______________________________
Läxor till v.4:
I engelskaläxa ska barnen kunna läsa och uttala texten på sidan 30 i textbook som handlar om när Emma och Tom är på zoo. Barnen ska även kunna översätta texten till svenska. Detta innebär att det inte är några glosor längre.
I matematikläxa denna vecka är det läxboken 3B Kap 1. Det handlar om att kunna hoppa på tallinjen och att räkna med stora tal. De ska även kunna veta vilket tal som är störst samt producera egna tal mellan givna summor.
I svenskan är det kapitel 15 i läseboken samt ett tillhörande läsförståelsepapper. Tänk på att påminna dom om att läsa så ofta dom kan. Det räcker inte med att läsa texten en gång. Be även gärna barnen att återberätta texten muntligt för er. Detta är även en av frågorna på läsförståelsepappret.
__________________________________________________
Läxor till v.51:
Observera: att eleverna har läxorna till v 51 och inte 50! Detta för att det är så mycket annat för dem att tänka på med bland annat lucia.
Läxor till v.51:
Observera: att eleverna har läxorna till v 51 och inte 50! Detta för att det är så mycket annat för dem att tänka på med bland annat lucia.
I matematikläxa denna vecka är det läxboken Kap 10. Den handlar om multiplikation, dividerat på två samt kort division. Barnen ska även spela ett multiplikationsrace i den sista uppgiften.
I svenskan är det kapitel tretton i läseboken samt ett tillhörande läsförståelsepapper. Tänk på att påminna dom om att läsa så ofta dom kan. Det räcker inte med att läsa texten en gång. Be även gärna barnen att återberätta texten muntligt för er. Detta är även en av frågorna på läsförståelsepappret.
___________________________________________________
Läxor till v.49:
Läxor till v.49:
I matematikläxa denna vecka är det läxboken Kap 9. Den handlar om läsuppgiften och att välja rätt uttryck till läsuppgiften. Något som är mycket viktigt och vi arbetar mycket med i skolan. Vi pratar mycket om att visa hur man har tänk genom att rita och skriva på mattespråk(3x2=6).
Engelskaläxan tar från och med denna vecka jullov!
I svenskan är det kapitel tolv i läseboken samt ett tillhörande läsförståelsepapper. Tänk på att påminna dom om att läsa så ofta dom kan. Det räcker inte med att läsa texten en gång. Be även gärna barnen att återberätta texten muntligt för er. Detta är även en av frågorna på läsförståelsepappret.
_______________________________________________________
Läxor till v.48:
I matematikläxa denna vecka är det inte läxboken. Läxan är ett löspapper med fram och baksida som handlar om bråk. Barnen ska måla delar av antal, pricka ut hor stor del av tallinjen som gått och välja vilken del som är störst på framsidan. På baksidan ska barnen pricka ut hur mycket en viss del blir.
I engelskan ska de kunna veta vad orden betyder samt kunna skriva/stava en del av dem. Orden hittar barnen i den orangea rutan i textbook s.27, kapitel 11 alternativt under fliken engelska på denna blogg.
I svenskan är det kapitel elva i läseboken samt ett tillhörande läsförståelsepapper. Tänk på att påminna dom om att läsa så ofta dom kan. Det räcker inte med att läsa texten en gång. Be även gärna barnen att återberätta texten muntligt för er. Detta är även en av frågorna på läsförståelsepappret.
________________________________________________________
Läxor till v.47:
I matematikläxa denna vecka är det läxboken, läxa 8. Läxan handlar om olika diagram och tabeller. Barnen ska visa att det vet hur de läser av ett diagram samt göra egna utifrån tabeller. Den sista uppgiften som ser ut som en pyramid ska de addera talen i rutan och skriva svaret i rutan över hela tiden tills de fyllt i alla rutor. Till sist ska de skriva ett divisionstal till där svaret ska bli detsamma som talet i rutan högst upp i pyramiden.
I engelskan ska de kunna veta vad orden betyder samt kunna skriva/stava en del av dem. Orden hittar barnen i den blå rutan i textbook s.25, kapitel 10 alternativt under fliken engelska på denna blogg.
I svenskan är det kapitel åtta i läseboken samt ett tillhörande läsförståelsepapper. Tänk på att påminna dom om att läsa så ofta dom kan. Det räcker inte med att läsa texten en gång. Be även gärna barnen att återberätta texten muntligt för er. Detta är även en av frågorna på läsförståelsepappret.
_____________________________________________________
Läxor till v.46:
I matematikläxa denna vecka är det läxboken läxa 7. Läxan handlar om bråk. Barnen ska spela ett spel som handlar om fjärdedelar, tredjedelar osv. Vi har spelat spelet i skolan för att de skulle få mer förståelse för hur man gör. Det står även en beskrivning på sidan 16 i läxboken. Man kan bara spela 2 och 2 och det handlar om att fylla så många figurer man kan på sin spelplan(cirklarna eller rektanglarna).
I engelskan ska de kunna veta vad orden betyder samt kunna skriva/stava en del av dem. Orden hittar barnen i den lila rutan i textbook s.22, kapitel 9 alternativt under fliken engelska på denna blogg.
I svenskan är det kapitel åtta i läseboken samt ett tillhörande läsförståelsepapper. Tänk på att påminna dom om att läsa så ofta dom kan. Det räcker inte med att läsa texten en gång. Be även gärna barnen att återberätta texten muntligt för er. Detta är även en av frågorna på läsförståelsepappret. Denna vecka har barnen även en hemuppgift på sina läsförståelsepapper.
________________________________________________________
Läxor v.43 - 45:
Läxor v.43 - 45:
I matematikläxa denna vecka är det läxboken kapitel 6. Läxan handlar om multiplikation och division samt läsuppgifter. Jag pratar mycket om att man kan multiplicera i division, om man multiplicerar kvoten och nämnaren skall svaret stå i täljaren det är det knepet vi har använt oss av. I läsuppgifterna är jag jätte noga med att de ska visa hur de har tänkt. Alltså rita en enkel bild, skriva på mattespråk samt skriva ett svar.
I engelskan ska de kunna veta vad orden betyder samt kunna skriva/stava en del av dem. Orden hittar barnen i den orangea rutan i textbook, kapitel 8 alternativt under fliken engelska på denna blogg.
I svenskan är det kapitel åtta i läseboken samt ett tillhörande läsförståelsepapper. Tänk på att påminna dom om att läsa så ofta dom kan. Det räcker inte med att läsa texten en gång. Be även gärna barnen att återberätta texten muntligt för er. Detta är även en av frågorna på läsförståelsepappret.
__________________________________________________________
Läxor v.42:
I matematikläxa denna vecka är det inte läxboken eftersom att vi behöver repetera lite till i skolan. Läxan till nästa vecka är dels ett klockpapper som handlar om tv-tablån men även att klippa ut och träna på några multiplikation och divisionskort. Dessa kort har barnen fått hem gula respektive rosa kort samt ett hemmagjort kuvert att förvara korten i.
I engelskan ska de kunna veta vad orden betyder samt kunna skriva/stava en del av dem. Orden hittar barnen i den gröna rutan i textbook, kapitel 7 alternativt under fliken engelska på denna blogg.
I svenskan är det kapitel sju i läseboken samt ett tillhörande läsförståelsepapper. Tänk på att påminna dom om att läsa så ofta dom kan. Det räcker inte med att läsa texten en gång. Be även gärna barnen att återberätta texten muntligt för er. Detta är även en av frågorna på läsförståelsepappret.
___________________________________________________________
Läxor v.41:
Läxor v.41:
I matematikläxa denna
vecka är det läxboken, kapitel 5. Det handlar mycket om digital tid samt att
skriva datum på olika sätt, något många tycker är knepigt. De handlar även om multiplikation,
där har jag tipsat eleverna om att räkna med makaroner eller annat
plockmaterial som finns i hemmet.
I engelskan ska de
kunna veta vad orden betyder samt kunna skriva/stava en del av dem.
Orden hittar barnen i den blå rutan i textbook, kapitel 6 alternativt under
fliken engelska på denna blogg.
I svenskan är
det kapitel sex i läseboken samt ett tillhörande läsförståelsepapper.
Tänk på att påminna dom om att läsa så ofta dom kan. Det räcker inte med att
läsa texten en gång. Be även gärna barnen att återberätta texten muntligt för
er. Detta är även en av frågorna på läsförståelsepappret.
_____________________________________________________________
Läxor v.40:
I matematikläxa denna vecka är det läxboken, kapitel 4. Det handlar mycket om överslagsräkning, alltså att man avrundar till ett jämt tiotal för att det ska bli lättare att räkna ut. Det handlar om att välja rätt räknesätt till frågan. Alltså att visa hur man har tänk, något som vi måste träna på till nationellaproven. Sista uppgiften ska ni göra tillsammans, även den handlar om att välja rätt räknemetod. Se förra kapitlet.
I engelskan ska de kunna veta vad orden betyder samt skriva/stava dem. Orden hittar barnen i den rosa rutan i textbook, kapitel 5 alternativt under fliken engelska på denna blogg.
Jag vill passa på att tala om att jag har börjat lägga in glosorna på glosboken.se. Där kan barnen själva träna digitalt på glosorna samt lyssna på dem. Ni behöver skaffa ett eget konto vilket är kostnadsfritt men vill ni även ha möjlighet att lyssna på glosorna så måste ni har premium. Ni loggar in på glosoken.se och skriver lindaryrstrom i sökfältet så kommer glosorna upp som ni ska träna på. Jag har märkt dem med aktuellt kapitel.
I svenskan är det kapitel fem i läseboken samt ett tillhörande läsförståelsepapper. Tänk på att påminna dom om att läsa så ofta dom kan. Det räcker inte med att läsa texten en gång. Be även gärna barnen att återberätta texten muntligt för er. Detta är även en av frågorna på läsförståelsepappret.
________________________________________________________________
Läxor v.39:
I matematiken är det denna vecka åter till läxboken, kapitel 3. Det handlar om olika sätt att lösa additions samt subtraktionstal på. Om det är ett tal där andra termen är under tio väljer man att lägga till lite eller ta bort lite. alltså att räkna bakåt respektive framåt. Om hundra, tio och ental tillsammans blir mindre än 9 i addition eller om hundra, tio och ental är högre i den första termen än den andra räknar man talsortsräkning. om inget att dessa alternativ stämmer överrens med ett tal väljer man i addition att flytta över från den ena termen till den andra för att lättare räkna ihop talet och i subtraktion lägger man till eller tar bort på båda termerna för att det ska blir lättare att räkna ut. Detta har vi arbetat mycket med, jag hoppas att ni kan hjälpa lite hemma med hjälp av min lite röriga beskrivning här.
I engelskan ska de kunna veta vad orden betyder samt skriva/stava dem. Orden hittar barnen i den vita rutan i textbook, kapitel 4 alternativt under fliken engelska på denna blogg.
I svenskan är det kapitel fyra i läseboken samt ett tillhörande läsförståelsepapper. Tänk på att påminna dom om att läsa så ofta dom kan. Det räcker inte med att läsa texten en gång. Be även gärna barnen att återberätta texten muntligt för er. Detta är även en av frågorna på läsförståelsepappret.
I engelskan ska de kunna veta vad orden betyder samt skriva/stava dem. Orden hittar barnen i den vita rutan i textbook, kapitel 4 alternativt under fliken engelska på denna blogg.
I svenskan är det kapitel fyra i läseboken samt ett tillhörande läsförståelsepapper. Tänk på att påminna dom om att läsa så ofta dom kan. Det räcker inte med att läsa texten en gång. Be även gärna barnen att återberätta texten muntligt för er. Detta är även en av frågorna på läsförståelsepappret.
__________________________________________________________________
Läxor v.38:
Läxdagarna är onsdag till onsdag då det är en matematikläxa samt en engelska läxa.
Torsdag till torsdag har de läsläxa, ett kapitel i läseboken samt ett tillhörande läsförståelsepapper.
I matematiken är det inte matteläxboken som ska göras eftersom att läxboken går lite fortare fram än arbetsboken. Läxa denna vecka blir istället ett löspapper. I engelskan ska de kunna veta vad orden betyder samt skriva/stava dem. Orden hittar barnen i den blå rutan i textbook, kapitel 3. När jag blir lite mer sams med min blogg ska även glosorna finnas att hämta där. Torsdag till torsdag har de läsläxa, kapitel tre i läseboken samt ett tillhörande läsförståelsepapper. Jag har sagt till eleverna att dessa tre böcker alltid ska ligga i väskan då vi behöver dem för att arbeta med i skolan samt att träna på hemma. Även veckodagboken ska alltid ligga i väskan.
___________________________________________________________________
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar